top of page

Minden kezdet nehéz - vagy annyira mégsem

Számomra kb. 2-3 évvel ezelőtt merült fel az EVS, mint lehetőség. A főiskoláról szerettem volna Erasmussal kimenni tanulni külföldre (Nagy-Britannia volt a célország), de sajnos az én szakom számára ez nem volt elérhető, így arról le kellett mondanom. Legalábbis ami az alapképzést illeti. De valahol mégis az iskolának köszönhetem, hogy most itt vagyok, mert egy prezentációra való felkészülés közben akadtam rá az EVS-re, és egyből tudtam, hogy ez tökéletes! Ki ne szeretne ingyen külföldön élni 1 évig? Aztán minél többet tudtam meg a programról, annál inkább erősödött bennem az érzés, hogy ez lesz a tökéletes választás. Ugyanakkor számomra a konkrét megvalósítás egészen tavaly télig váratott magára, mert mivel csak idén diplomáztam, így korábban felesleges lett volna belekezdenem.


Én alapvetően eléggé önállóan kezdtem haladni az EVS felé, utánanéztem mindennek, rengeteget olvastam a témában, tájékozódtam. Később aztán elkezdtem egy küldő szervezetet keresni, és a véletlennek köszönhetően (bár nem hiszek a véletlenekben) találtam rá a Fiatalok a Vidékért Egyesületre (http://www.fve.hu/). Őszintén szólva több szervezetet nézegettem, de egyszerűen a legtöbbnek már a honlapja is kiábrándító volt. Amikor viszont rátaláltam a FIVE oldalára egy abszolút profi honlappal találtam szembe magam, mindenről részletes információk voltak, minden felmerülő kérdésre megtaláltam a választ és külön menüpont volt az önkéntesnek való jelentkezésre, amit gyorsan ki is töltöttem, hiszen ilyennel más szervezeteknél nem találkoztam. Egy szóval profi volt minden, és számomra ez nagyon fontos, és őszintén szólva szerintem manapság ha egy szervezet nem foglalkozik a megfelelő honlap kialakításával és fenntartásával az nem a legjobb reklám.


A FIVE minden hónapban szervez több alkalommal is tájékoztató alkalmakat, amit általában a Nyugatinál, az Alexandrában szoktak tartani, ennek az időpontjai mindig elérhetőek a honlapon és ha valaki kitölti a már említett jelentkezési lapot, akkor automatikusan kap róluk tájékoztatást is. Valamint érdemes a Facebook oldalukat is nézegetni, mert mindig kiteszik az aktuális pályázatokat, amikre lehet jelentkezni. (https://www.facebook.com/evs.program) Tehát a következő lépésként tavaly decemberben részt vettem az egyik tájékoztatón, és ott is sok új információval gazdagodtam. Béla minden fontos dolgot elmondott az első lépéssel, tehát a fogadóhely kereséssel) kapcsolatban. Beszéltünk az adatbázis használatáról és az önéletrajz készítéshez is kaptunk sok jó ötletet. Ezek után alapvetően önálló munka következett ismét, bár Béla biztosított minket, hogyha bármilyen kérdésünk van keressük őket, az önéletrajzot is küldjük át, megnézik és ha esetleg valahonnan pozitív visszajelzést kapunk, azonnal jelezzük.


Az elkövetkezendő kb. két hétben elkészítettem az önéletrajzomat, amivel kb. 3 napot töltöttem el, mert sosem volt elég tökéletes. :) Mindenképpen egy kreatívabb fajtát szerettem volna, de azt sem akartam, hogy "túl sok" legyen, így nem volt egyszerű a feladat. Itt látható a végleges verzió első oldala:

Mindezek közben és tulajdonképpen már jóval korábban az adatbázisból összegyűjtöttem az összes olyan szervezetet akikhez szívesen mentem volna. Egy excel táblát készítettem, amiben feltüntettem a nevet, kódot, címet, egyéb elérhetőséget és ahová kiküldtem az e-mailt, mikor küldtem el és mikor kaptam választ, milyen egyéb megjegyzéseim voltak. Tehát mindent a táblában vezettem. (a képekre jobb katt és kép megtekintése új lapon, és már olvashatóbb is lesz a méret)


A kiválasztásnál és alapvetően ország szerint választottam elsőként, utána pedig a projekt jellege, időtartama, helyszíne és a szállás volt fontos szempont. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy semmiképpen sem szerettem volna túl kis településre menni, túl rövid időre (ha már egyszer vettél részt hosszú távú önkéntességben, még ha nem is 12 hónap volt, többet már akkor sem lehetsz újra EVS önkéntes, én ezért a 12 hónapra hajtottam) és ha már 12 hónap, akkor bizony nem mindegy, hogy milyen körülmények között kell lakni (pl. több másik emberrel egy szobában vagy egyedül..nyilván az utóbbi az ideális, de sok helyen erre nincsen lehetőség).


Miután összegyűjtöttem az összes olyan szervezetet akik szóba jöhettek elkezdtem ez e-mailek kiküldését. Én mindenhová egy sablon e-mail küldtem, és csak a tárgyban változtatgattam a projekt kódját. Az e-mail kb. így nézett ki:

Dear Host Organization, I am Éva Bora, a 25 year old Hungarian girl from Budapest, Hungary. I have found your organization in the EVS database and I am very interested in your project. I would like to know if there is any vacancies, are you recruiting any volunteers right now?


Please find my CV attached to this email. If you have any questions, feel free to contact me.


I am looking foward hearing from you.


Best regards, Éva Bora


Nagyjából 20-25 helyre küldtem ki az e-mailt, de sok helyen nem volt rendes elérhetőség megadva, így csak talált e-mail címekre küldtem ki, több helyről automatikus válasz jött, hogy éppen nem keresnek senkit, de ha majd megint lesz felvétel akkor jelentkeznek, volt ahonnan semmilyen visszajelzést nem kaptam... Összesen maximum 10-15 válasz ha érkezett, azoknak a fele automatikus válaszlevél volt. Tapasztalatom szerint az a probléma, hogy egyes szervezetek csak bizonyos küldő szervezeteken keresztül fogadnak önkénteseket, ezért nem is hirdetik sem oldalaikon, sem semmilyen formában az aktuális lehetőségeket, de van ahol fogadnak bárhonnan, de megvannak a jól bevált hirdető felületeik, stb. Szóval ami nagyon fontos, hogy nem szabad ebben a szakaszban elkeseredni ha nem jön egyből a pozitív válasz! Én is átéltem, voltak nehezebb pillanatok, amikor reménytelennek tűnt a dolog. De inkább el kell küldeni mindenhová, abból nem lehet gond!


A lényeg tehát, hogy keresd ki az összes olyan projektet ami érdekel és vedd fel velük a kapcsolatot.


A következő bejegyzésben a Skype interjúval folytatom. :)


Recent Posts
bottom of page