top of page

National Botanic Gardens, Ireland



Szombaton mivel nagyon szép idő volt, ezért úgy döntöttem, hogy elmegyek a National Botanic Gardens-be. Ez kicsit hasonlít a Füvészkerthez, de annál jóval nagyobb. Magyarra lefordítva a neve Nemzeti Botanikus Kert(ek) lenne.


Helyileg szerencsére igen közel van hozzánk, én gyalog mentem és kb. fél órába tellett odaérni, tehát tényleg nem egy nagy távolságról van szó. Én egyébként is szeretek egyedül barangolni a városban, mert így sokkal jobban megismerem, mintha mindig csak másokkal járkálnék. Ahogy említettem az idő tökéletes volt a sétára, egész délután sütött a nap, és meglepő módon szinte még túl meleg is volt ha nem az árnyékban voltam. Ez az idő nem annyira megszokott Írországban, érezhető is volt, hogy szombaton és vasárnap rengetegen voltak a parkokban, a városban és úgy alapvetően mindenki próbálta az idejét nem a négy fal között tölteni.


Az írekről tudni kell, hogy - saját bevallásuk szerint is - nagyon szeretnek panaszkodni és aggódni. Mindkét esetben kedvenc témájuk az időjárás, ha azt pedig már kimerítették (ez igen ritkán fordul elő) akkor a politika kerül a figyelem középpontjába.


De visszatérve a Botanikus Kerthez. Helyileg Glasnevin-ben található, ami Dublin 9-hez tartozik. és kb. 4-5 km-re van a belvárostól. 1795-ben alapították, jelenlegi területe 19.5 hektár. Eredetileg azzal a céllal hozták létre, hogy a mezőgazdasági tanulmányok tudományos megközelítését népszerűsítse, ennél fogva eleinte főként olyan növényeknek adott otthont amelyeket emberi vagy állati táplálékként hasznosítottak. A botanika tudományának gyakorlása az 1830-as évektől kezdődött a területen, és azóta is tart. Érdekesség, hogy elsőként itt ütötte fel a fejét az a fertőzés, amely a ma "Burgonya éhség" néven emlegetett nagy fokú éhínséget okozta az országban 1845-47 között, és annak megállítását is a Kert falai között kutatták. 1878-tól van állam tulajdonában, jelenleg az Office of Public Works felügyeli.


Ami nagyon fontos, hogy a kert ingyenesen látogatható, talán ennek is köszönhető, hogy a 7. leglátogatottabb látnivaló Írországban. A területén több mint 20,000 különböző élő - és több millió kiszárított növény található, ami pedig nekem különösen tetszett, hogy több üvegháznak is otthont ad a kert, amelyek építészeti szempontból is remekül néznek ki.


A kertben rendszeresen szerveznek különböző tréningeket, gyermek programokat, ismeretterjesztő előadásokat és művészetek kedvelői is találnak számukra érdekes rendezvényeket. Jelenleg a kert teljes területén szobrokkal találkozhat a látogató (ezek a képeimen is láthatók), és a "Látogató központ" pedig egy kiállításnak is otthont ad. A hatalmas területen van pl. zöldségeskert, rózsakert, tavak, szikakertek, arborétum és számos orchideafaj is él itt. Amit én különösen élveztem, hogy állatokkal is lehet találkozni, én több madárfajt láttam közelről és több mókust is sikerült közelről megfigyelnem (ők egyébként nagy népszerűségnek örvendenek a látogatók között).


Összességben is elmondható, hogy bár Dublin a legnépesebb város az országban, de ennek ellenére is rengeteg zöldterülettel rendelkezik, Budapesthez viszonyítva mindenképpen közelebb érzi magát az ember a természethez itt.


Aki Dubinban jár, mindenképp látogasson el a kertbe, mert egy fantasztikus élmény, és szép időben pedig egyszerűen kötelező. A kertnek egyébként van egy testvérintézménye is, amely Wicklow megyében, Kilmacurragh-ban található (Kilmacurragh Botanic Gardens).


A látogatásom során készített képeket itt lehet megnézni, úgy gondolom azok többet mondanak mint a szavak:



Recent Posts
bottom of page