top of page

A legfontosabb intéznivalók indulás elött


És ez bizony teljesen igaz rám. Nagyon szeretek tervezni, szervezni, listákat készíteni, mindent alaposan kidolgozni. Mondhatni ez a lételemem, az hogy minden a lehető legtökéletesebb legyen körülöttem. Nincs ez másként az EVS-el kapcsolatban sem. Amint teljesen biztossá vált, hogy megvalósul a projekt és megyek, el is kezdtem összeírni hogy mit kell elintéznem mielőtt utazok, miket kell beszereznem, miket kell vennem, pakolnom, stb. Ebben a bejegyzésben azokat a dolgokat veszem sorra, amiket szerintem érdemes elintézni indulás előtt, hogy a kint tartózkodás minél probléma mentesebb legyen. :)




Természetesen az első és legfontosabb, hogy a család, barátok, munkahely, iskola vagy iskolaszövetkezet tájékoztatva legyenek időben arról, hogy hosszabb időre külföldre távozol.




Én szinte első lépésként időpontot egyeztettem az összes orvosommal, így elmentem kontrollra a fogászatra, a bőrgyógyászatra, a nőgyógyászatra, a fül- orr gégészetre, a szemészetre, csináltattam új lúdtalp betétet és a háziorvosomnál is voltam egy általános kivizsgáláson. Az a biztos, hogy ha tudja az ember, hogy minden rendben van. :)




Ügyfélkapu regisztráció és ehhez kapcsolódóan az Általános Nyomtatványkitöltő Program (ÁNYK) letöltése. Ez szerintem nagyon hasznos, hiszen ha rendelkezel ügyfélkapuval, akkor sok mindent tudsz interneten keresztül intézni. A regisztráció pedig roppant egyszerű, a https://ugyfelkapu.magyarorszag.hu/ címen keresztül be kell regisztrálni, majd a neked tetsző okmányirodába foglalsz időpontot és csak be kell menni egy aláírással hitelesíteni a regisztrációt. Ez kb. egy 5 perces procedúra és már élvezheted is az ügyfélkapu nyújtotta előnyöket. :)





Európai Egészségbiztosítási Kártya kiváltása (opcionális) és a NAV felé jelenteni hogy a jövőben magadnak fizeted-e a TB-t vagy lemondod (erről az előző postban részletesen írtam). Az EU kártyát az ügyfélkapunk keresztül a legegyszerűbb igényelni (személyesen az OEP-nél lehetséges), kitöltöd a megfelelő nyomtatványt az ÁNYK-n keresztül és pár nap múlva már ott is van a postaládába a kártya. :) Ami fontos, hogy az OEP felé benyújtott nyomtatványokról nem jön elfogadó nyugta az ügyfélkapuban, így azt nem kell probléma ként felfogni.




Bankkártya ellenőrzése. Ha rendelkezel bankkártyával, akkor szerintem érdemes utazás előtt ellenőrizni meddig érvényes (ez igaz minden hivatalos iratra!!) és rendesen működik-e. Nekem voltak vele problémáim az utóbbi időben, ezért bementem az OTP-be és ingyen kaptam egy újat.




Erkölcsi bizonyítvány intézése. Ha gyerekekkel, fogyatékkal élőkkel vagy idősekkel fogsz dolgozni, akkor szinte teljesen biztos, hogy kérnek tőled egy erkölcsi bizonyítványt is. Esetemben ennek költségét megtérítik (egyébként 3100 Ft), nem tudom más szervezeteknél ez hogy működik. Viszont arra figyelni kell, hogy csak 3 hónapig érvényes, szóval utazás előtt kb. 1 hónappal érdemes igényelni. Én ügyfélkapunk keresztül igényeltem és kb. 2-3 napon belül már a postaládámban volt a papír. :) Ha hivatalos fordítást is kérnek, akkor azt csak az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda készíthet, és az ára kb. 9 ezer Ft. (nekem egy ilyen árajánlatot adtak a magyarról angolra fordításra)




Tájékozódás a szolgáltatódnál a telefon külföldi használatára vonatkozóan vagy az előfizetés szüneteltetésével kapcsolatban. Szintén fontos még a telefon ellenőrzése is, hogy független-e vagy ha nem akkor hogyan fogod megoldani a kinti kártyád használatát. Kiütteted-e a telefont vagy veszel egy másikat.


Futárszolgálat megrendelése. Ha úgy szeretnéd megoldani a csomagszállítást mint én, hogy a csomagod egy részét futárral küldöd ki, akkor érdemes már amint tudod a pontos utazási dátumot felvenni a kapcsolatot a céggel és megrendelni a szolgáltatást. Én Írországba az SRTrans Courier Service-t veszem igénybe, ha jól tudom Európán belül több országba vállalnak szállítást (Nagy-Britannia, Írország, Spanyolország, stb.). http://www.srtrans.eu/




Airport Shuttle megrendelése és boarding pass nyomtatása. Én az Airport Shuttle cégen keresztül megyek ki a reptérre, így szerintem sokkal egyszerűbb. Otthon elköszönök mindenkitől és így nem kell az egész családnak kikocsikáznia a reptérre, és így biztosan időben kiérek. Én velük szoktam utazni, tudom ajánlani: http://www.airportshuttle.hu/hu/

Valamint ha olyan légitársasággal utazol akik kérik hogy kinyomtatva vagy telefonon/tableten legyen meg a boarding pass-ed (pl. RyanAir, akkor azt is mindenképp nyomtasd ki időben, el ne felejtsd (30 nappal az utazás időpontja előtt már lehetséges)



+1Meghatalmazás. Én hagyok itthon egy meghatalmazást Anyukám és nővérem részére is, hogy ha esetleg intézni kell valamit amíg nem vagyok itthon, akkor meg tudják oldani nélkülem is. Jobb ha van, jól jöhet. :)


+ 2 Ajándék. Szerintem az önkéntes társaidnak, a mentornak és esetleg az irodába a munkatársaknak érdemes vinni egy kis ajándékot. Akár édességet, vagy valami kis magyaros apróságot. Kedves gesztus :)

Recent Posts
bottom of page